Bertelio Torvaldseno statulos „Venera su obuoliu“ gipsinės kopijos piešinys
Autorius: |
Stanislovas Fleury (1858–1915) |
Sukūrimo metai: | apie 1874 |
Medžiaga: | popierius |
Technika: | pieštukas (?) |
Išmatavimai: | 68.50 × 51 cm |
Signatūra: | apačioje dešinėje: С [neįskaitoma] Флеи |
Iš Vilniaus piešimo mokyklos laikų išlikę Stanislovo Filiberto Fleury (1858–1915) piešiniai – mokomieji natiurmortai su garsių praeities kūrinių gipso išliejomis ir audiniais. Jie neturi nei ypatingos meninės vertės, nei originalumo auros. Studijuojantiems dailę tokios pratybos – kasdienybė, treniruočių įrankis. Tačiau akivaizdu, kad S. F. Fleury labai atidžiai studijavo apšvietimo poveikį formai. Tai matyti sugretinus du danų skulptoriaus neoklasicisto Bertelio Thorvaldseno (1770–1844) kompozicijos Venera su obuoliu gipso išliejos piešinius, kuriuose įtaigiai užfiksuota, kaip šviesa keičia formos atvaizdą ir jos suvokimą, atitinkamai – ir kūrinio nuotaiką. S. F. Fleury išgarsino ne dailininko gebėjimai, bet fotografo talentas. Piešimo įgūdžiai jam, be abejo, pravertė retušuojant nuotraukas. Tiesa, klasikos kūrinių gipso išliejų motyvas, kurį kantriai piešė mokydamasis Piešimo mokykloje, vėliau, kaip fotografo, jo nesudomino, nors tarp kolegų buvo populiarus. Skulptūros šedevrų gipsinės ir marmurinės kopijos XIX a. plūste užplūdo viešus ir privačius interjerus. Fotografams jos tiesiog siūlėsi į kadrą. Šviesoraščio meistrai netruko atkreipti dėmesį į ramiu baltumu patrauklius objektus, kurie sėkmingai ištverdavo ilgą ekspozicijos laiką ir garantuodavo puikius rezultatus. Ypač gipsinių kopijų natiurmortais išgarsėjo Hippolyte’as Bayard’as (1801–1887), fotografavęs XIX a. viduryje (plg. Julia Balerini, Recasting Ancestry: Statuettes as Imagined by Three Inventors on Photography, The Object as Subject. Studies in the Interpretation of Still Life, sudaryt. Anne W. Lowenthal, Princeton University Press, 1996, p. 41–42, 44–48).
Teksto autorė Giedrė Jankevičiūtė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN GROŽIS (2012). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė, POZUOJANTYS DAIKTAI (2017). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė, RES PUBLICA (2018). Sudarytoja ir tekstų autorė Rūta JanonienėParodos: „Ne vien grožis: Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius