


Europos pagrobimas
Autorius: |
Stanislovas Roličius (1913–1997) |
Sukūrimo metai: | 1944 |
Medžiaga: | popierius |
Technika: | vario raižinys |
Išmatavimai: | 22.50 × 19 cm |
Signatūra: | apačioje dešinėje: WILNO / STR / 19 IV 1944 įrašas: Porwanie Europy. [...] autoriaus parašas |
Lenkų dailininkų padėtis karo metais buvo sudėtingesnė nei lietuvių – uždarius Stepono Batoro universitetą, ne visa profesūra gavo darbo vietą naujose, jau sovietų valdžios įkurtose institucijose ir turėjo ieškoti alternatyvaus pragyvenimo šaltinio. Nors dailės gyvenimas nesustojo, jame vyravo lietuvių menininkai, priklausantys Lietuvos dailininkų sąjungai – įstaigai, kuriai taisykles nustatė sovietų ir nacių okupacinės valdžios. Naciai ribojo ir slavų kilmės menininkų dalyvavimą oficialiajame dailės gyvenime, todėl dalyvauti parodose jiems taip pat nebuvo galimybės. Tiesa, tai nereiškia, kad lenkų dailininkai nekūrė. Dauguma universiteto profesūros ir buvusių studentų Vilniuje gyveno iki 1946–1947 m., o priversti repatrijuoti į Lenkiją, vilnietiškąsias dailės tradicijas perkėlė į Gdanską, Torunę ir kitus Lenkijos miestus.
Teksto autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas KAUNAS–VILNIUS / 1918–1945 (2021). Sudarytojos ir tekstų autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė