

Figūros studija (recto). Portretas (verso)
Autorius: |
Nežinomas autorius (SBU studentas (-ė) M.B.) (XX a.) |
Sukūrimo metai: | 1930 |
Medžiaga: | drobė |
Technika: | aliejus |
Išmatavimai: | 58.50 × 48 cm |
Signatūra: | apačioje kairėje: „-30“, dešinėje: MB (MR?) |
Vilniaus Stepono Batoro universiteto studento ar studentės nutapyta kompozicija vaizduoja kampuotą androginišką būtybę, kurioje ne iš karto įžvelgiama moteris. Akivaizdu, kad paveikslo autoriui ar autorei rūpėjo perteikti ne lyties požymius, o figūros siluetą ir santykį su foną sudarančiomis geometrinėmis formomis. Atidžiai ieškota ir spalvinių sąskambių. Kompozicijoje atpažįstama ta Vilniaus meninės aplinkos terpė, kurioje gimė Vytauto Kairiūkščio ir jo bendraminčių sumanymas 1923 m. surengti Naujojo meno parodą (Wystawa Nowej Sztuki), laikomą pirmąja lenkų konstruktyvizmo manifestacija. Kalbant dar tiksliau – šį paveikslą turėtume vadinti prijaukinto ir per slendzinskiškojo neotradicionzalizmo prizmę „perskaityto“ konstruktyvizmo variantu, kurio tikroji vieta yra akiai malonaus ir įprastai dailės pasaulio tvarkai nepavojingo art deco lentynoje.
Teksto autorė Giedrė Jankevičiūtė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN GROŽIS (2012). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė, KAUNAS–VILNIUS / 1918–1945 (2021). Sudarytojos ir tekstų autorės Dovilė Barcytė ir Ieva BurbaitėParodos: „Ne vien grožis: Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius; „1918-1945 / Kaunas-Vilnius“, 2020 rugpjūčio 27 d. – 2021 rugpjūčio 21 d., Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ (Užupio g. 40, Vilnius). Kuratorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė.