Peizažas
Autorius: |
Ferdinandas Ruščicas (1870–1936) |
Sukūrimo metai: | 1897 |
Medžiaga: | fanera |
Technika: | aliejus |
Išmatavimai: | 26 × 45.50 cm |
Signatūra: | apačioje kairėje: Рущицъ 97 |
F. Ruščicas tapybą studijavo Peterburgo dailės akademijoje pas peizažistus Ivaną Šiškiną ir Archipą Kuindžį. Dar studijuodamas ir ką tik baigęs studijas buvo išvykęs tapyti gamtos į Krymą, Švediją, Daniją, aplankė ir kitas Europos šalis. Šį Šiaurės kraštovaizdį F. Ruščicas nutapė 1897–1898 m. keliaudamas po Švediją ir Daniją. Atšiauri Skandinavijos gamta, akmenuotos upių pakrantės dailininkui paliko gilų įspūdį. Jį sužavėjo Šiaurės kraštovaizdžio archajiškumas, pirmapradė gaivalinga gamtos jėga.
Teksto autorė Dalia Tarandaitė
1897 m., baigęs studijas, Ferdinandas Ruščicas (1870–1936) dalyvavo Peterburgo dailės akademijos diplominių darbų parodoje. Garsus rusų meno kolekcininkas Pavelas Tretjakovas tiesiai iš šios parodos nupirko F. Ruščico paveikslą Pavasaris. Už peizažą gautos lėšos leido jaunam menininkui dar tais pačiais metais išvykti į „meninę kelionę“ po įvairias Europos šalis. Keliaudamas F. Ruščicas aplankė ir Skandinavijos kraštus, į kuriuos mūsų dailininkai užsukdavo gana retai. Nedidelis peizažas, nutapytas keliaujant po Švediją ir Daniją, atspindi menininko dėmesį plenerinėms natūros studijoms ir jautrų žvilgsnį. Pasirinktas motyvas, galima sakyti, klasikinis, tarsi specialiai sukomponuotas pagal „idealiojo“ peizažo kanonus, tačiau kartu unikalus. Dailininko žvilgsnį patraukė akmenuotas upės slėnis ir greta ant kalvos kylantys seni mūrai. Didelę paveikslo dalį užima švelniai debesuotas vakarėjantis dangus, kuriame gražiai išryškėja tamsesni laibų medžių ir rūsčios architektūros varpinės bokšto siluetai. Nedidelis etiudas nutapytas laisvais, raiškiais potėpiais, kurių faktūra dangaus srityje kuria debesų judėjimo įspūdį. Galima pastebėti, kad atida, su kuria dailininkas šiame peizaže fiksuoja debesis ir jų atspindį ramiame upės vandenyje, tarsi pranašauja vėlesnes dangaus ir atmosferos reiškinių studijas. Muzikalioje tamsios žemės juostos ir lengvo dangaus dermėje galima įžvelgti ir simbolizmo užuomazgų.
Teksto autorė Rūta Janonienė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas PEIZAŽO ERDVĖ I (2010). Tekstų autorės Nijolė Tumėnienė, Dalia Tarandaitė