Mūsų svetainėje naudojami slapukai, kad užtikrintume jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su "Tartle" slapukų politika. Daugiau informacijos

Vilnius pro muziejaus langą

Autorius: Adolfas Valeška (1905–1994)
Sukūrimo metai:1942-1944
Medžiaga:drobė
Technika:aliejus
Išmatavimai:109 × 90 cm

Karo metų Vilnius dailės kūriniuose dažnai matomas pro langus. Nacių okupacijos laikotarpiu uždraudus tapyti gatvėse, menininkai, ieškodami išeities, miesto vaizdus fiksuodavo ir būdami saugiose asmeninėse erdvėse: savo ar draugų namuose, darbo kabinetuose, studijose. Vienas iš meno gyvenimo centrų to meto Vilniuje buvo Adolfo Valeškos (19051994) vadovaujamas rotušėje įsikūręs Vilniaus dailės muziejus. Prieš atsikraustydamas į atgautąją sostinę 1939 m., A. Valeška buvo Bažnytinio meno muziejaus Kaune direktorius, rinko tautodailės kūrinius. Paveiksle Vilnius pro muziejaus langą matomas ne tik urbanistinis Rotušės aikštės peizažas, bet ir dailininkui svarbūs kultūriniai lietuvybės simboliai – liaudies meistrų darbo Dievo Motinos skulptūra bei tautiniais raštais margintas audinys.

Miestą pro langus tapė ir Vytautas Mackevičius (19111991), tiesa, dėl kiek kitokių priežasčių. 19401941 m. sovietinėje Lietuvoje dailininkas dirbo Meno reikalų valdybos inspektoriumi, taigi per nacių okupaciją stengėsi neatkreipti į save dėmesio ir Rotušės aikštę nutapė būdamas A. Valeškos studijoje greta muziejaus.

A. Valeškos vadovaujamoje įstaigoje fondų saugotoju dirbo ir Algirdas Petrulis (19152010). Pro muziejaus langą nutapyta Vokiečių gatvė Vilniuje – jau istorija tapęs vaizdas, fiksuojantis per karą ir sovietinės okupacijos metais sugriautą sostinės senamiesčio dalį.

Teksto autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė

Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas KAUNAS–VILNIUS / 1918–1945 (2021). Sudarytojos ir tekstų autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė
Parodos: „Vilniaus laikas“, 2023 birželio 52024 gegužės 1 d., Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ (Užupio g. 40, Vilnius). Kuratorės Ieva Burbaitė ir Emilija Vanagaitė.
© LATGA, Vilnius 2025